Ett forum för illustration, bildberättande och mycket mer
Du är inte inloggad.
Japp, det här blir väl min bildtråd.
Ska se om jag kan lägga upp följande bilder utan behovet att i förväg inta försvarsposition. Ni förstår, det är *dramatisk paus* ROLLSPELSBILDER!
Detta är nog min mest anatomiskt korrekta chibi nånsin. Med andra ord är den inte alls så chibi. Men det kanske är en positiv utveckling i sig? Hursomhelst är det här min karaktär från en Final Fantasy VII-baserad rollspelskampanj. Hon är en sammanställning av de stereotypa bilder jag har av ryska donnor, och hon är bra på att spränga saker.
Gjorde denna som ett nytt försök att använda stålstift igen, får se om det går bättre denna gången. Ja, och så är hon färglagd med neo-pico markers och vit gel-penna.
Jahopp, det var den första ut. To be continued!
jag måste nog säga att jag föredrar när du arbetar med stålstift. Linjerna skiljer sig lite så jag personligen uppskattar dom mer ;D
Det är antagligen pga man får se lite mer linje variation från din sida. Vad jag minns så brukar du få linjer som är ganska så lika i bred. ![]()
Kul att du gillar det. Tidigare gånger jag testat ritstift har jag mest blivit förbannad, men denna gången var det riktigt rofyllt. Kanske det jag behöver, att dra ner lite på tempot när jag arbetar.
För övrigt, ser färgerna helt utmätta och mongo ut? Här hemma på macbooken (via vilken bilden är scannad) ser bilden helt ok ut, men tittade igen via jobbdatorn idag och då såg den skitkass ut. Hur ser den ut för gemene man? Vilken dator är dåligt kalibrerad? ![]()
![]()
![]()
Två avatarer jag gjort av mina två MMO-karaktärer till mitt konto på Avatars United. Först Eliriel från FFXI och sen Leary från City of Heroes. Kan säga att jag spelat otroligt lite med dem, men de är goa ändå. Serietecknare som man är har man tagit till sig dom lite extra mycket och använt dom på fler ställen. Kanske rent av blir serier med dom någon dag. ![]()
Arbetade vidare på den senaste skissen i förra inlägget. Fick tipset om att skraffera ovanpå raster, något jag var lite skeptisk till först men det funkade rättså bra. TILLS jag kom till torson, då jävlar bröt allt helvete loss. Vad som började som ett försök att ge en lätt antydan till pecs slutade med en desperat jakt på att få bort intrycket av att den stackars grabben hade ölmage (vilket sedan utvecklades på ett sätt så det såg ut som om han hade en gravid mage och tuttar därtill) Så fort jag lyckades rätta ett misstag skapade jag ett annat och i slutändan blev det mest bara ett töcken av svarta streck.
Ungefär här kom min sambo med det smarta rådet att i och med att det är raster går det ju faktiskt att pilla loss igen. Sagt och gjort, jag skar bort torsopartiet av rastret och la på ett nytt. Ahhh, mycket bättre!
Tycker jag, i alla fall. Men jag tänkte att jag lägger upp båda versionerna ändå så kan folk säga vad dom tycker. ![]()

Hybridbilden. Tuschad med ritstift, skrafferad och sedan lagts raster på, vit gelpenna, och sen tusch igen.
Less is more? Det är klart att LITE skrafferingar inte hade skadat, jag vågar mig bara inte på det igen, ifall det spårar ur en gång till. ![]()

Pinup-version av chibi-tjejen längst upp. Gjord med ritstift, flytande tusch och markers. Tyvärr suger vår scanner kopiösa mängder pung så typ 50% av alla fina toner och nyansskiftningar är borta (även efter en hel del manipulation i PS). >
Blir pissed off, jag som var så nöjd med de rosa skiftningarna på hennes hud, gådämmitt!
EDIT: OK, nu har jag provat att scanna om bilden och fipplat runt med tusen mer inställningar, modifieringar och allt annat man kan göra för att få en scannad bild att se ut som originalet, men det här är det bästa jag kan få fram. Stör mig eftersom den fortfarande inte ser ut som originalet (som har mer persiko/rosa-aktiga skuggor snarare än orange/bruna. Dessutom har hon i princip vitt hår med en svag lila ton, istället för lila hår.) Det är förmodligen bara jag som bryr mig, men det stör mig så grymt mycket! Var är min Epson-scanner? >![]()
Senast redigerat av Sara B (2009-06-17 19:01:27)
Hett tips om raster-bilden!
scanna in linearten innan du rastrerar den och skapa rasterna digitalt (finns ett fint litet filter i photoshop som förvandlar gråskalor till rasterpunkter) och kolla hur du kan gå tillväga innan du sätter igång traditionellt.
Fast vad menar du med skraffreringar? xD Skuggorna på originalet såg najs ut, förutom det att jag tror att du gjorde för mycket skuggor. När det gäller magmuskler och skuggning så ska man se upp att inte överdriva och se till så att självaste kroppsformen passar in i musklerna (annars så ser det påklistrat ut).
Ah, smart tips! Då kanske jag kan minska lite "Nej, nu förstörde jag min bild!"-ångest som brukar dyka upp under skapandets gång (brukar utropa det citatet ungefär 5 ggr under tiden jag gör en bild
)
Med skraffreringar syftar jag på strecken på hans mantel och torso (och även lite på halsen och i håret).
Jo, det blev alldeles för mycket, därför jag tog bort det. Tycker det blev OK gjort men det gav intrycket av en sån där romersk rustning, så han liknande mer en gladiator. Lite för brutalt för honom tyckte jag, plus att det skar sig med resten av bilden.
Sara B skrev:
Ah, smart tips! Då kanske jag kan minska lite "Nej, nu förstörde jag min bild!"-ångest som brukar dyka upp under skapandets gång (brukar utropa det citatet ungefär 5 ggr under tiden jag gör en bild
)
Med skraffreringar syftar jag på strecken på hans mantel och torso (och även lite på halsen och i håret).
Jo, det blev alldeles för mycket, därför jag tog bort det. Tycker det blev OK gjort men det gav intrycket av en sån där romersk rustning, så han liknande mer en gladiator. Lite för brutalt för honom tyckte jag, plus att det skar sig med resten av bilden.
Aha, "cross-hatching" som det heter på engelska? Älskar att skugga med den metoden, men har aldrig hört om att skugga med tusch PÅ rastret.
Han rustning ser mera ut som en tröja/väst/ringbrynja om man ser till formen. Romersk rustning är formad helt efter kroppsformen, och då äre bra att studera mannens anatomi ;D tro mig det hjälper.
Manliga mellangärden är svåra att få till, på din bild så skulle nog den sett mer romersk ut ifall bröstkorgen var lite större och att den inte blev bredare vid höfterna - mannens torso är ungefär som en glödlampa i formen. Att tänka så har hjälpt mig många gånger då jag inte vill rita androgyna killar med för breda höfter D:
Tja, det var ju som sagt en experimentiell hybrid-bild, så varför inte testa runt lite olika sätt. ![]()
Hans rustning är av nitläder, vilket vad jag förstått i princip är en slags tröja av läder med nitar på (det är det alla vita pluppar ska vara) och dessutom lär han ju ha kläder under också, så inte så mycket borde synas igenom. Det var inte min avsikt att göra en romersk rustning, utan ett misstag. Som jag skrev hade jag bara planerat att göra lite tunna skrafferingar för att ge en antydan till bröstmuskler, men det blev inte så bra, och eftersom man inte kan ctrl-z:a sig när man jobbar traditionellt försökte jag ta bort misstaget genom att skraffera på andra ställen, men det hela blev för mycket. Det var då jag tyckte det påminde om en romersk rustning snarare än att hans muskler bara syns igenom, och det var därför jag bytte rastret.
Ang. formen på torson så brukar jag själv tänka på formen av en njure - ett tips jag plockade upp från Julie Dillon's hemsida.
Glödlampa funkar nog också rätt bra. Dock så tänkte jag att det bara är "tyget" som är lite bredare än hans kroppsform. Som när man har en skjorta nedstoppad i byxorna, men nu när jag tänker efter så undrar jag om man gör så med nitläderrustning? Hehe.
Nåja, detta är förmodligen första gången jag tecknar rustning överhuvudtaget och jag har egentligen noll koll på "do's and don'ts" när det gäller sånt. ![]()
Tack för kommentarerna! ![]()

Under midsommarafton ploppade det ut en ny bild här hemma (tyvärr inte midsommarbilden jag hade tänkt mig, men det gör inte så mycket)
En annan karaktär från FFVII-rollspelet, den kulinariskt begåvade krypskytten Jeff. Här bakandes en sockerkaka.
Jag har en tendens att be om ursäkt för scanningen av mina bilder eftersom vi har en crappy HP-scanner, men denna gången är det ännu värre. Eftersom jag sitter hemma i Björketorp (aka Purgatory) så har jag bara tillgång till en Pixma MP110 scanner (vad det nu ens betyder) och noll bildredigeringsprogram. Med andra ord antar jag att denna ser dassigare ut än genomsnittet. Får fixa en omscanning nästa vecka när jag kommer hem.

Ännu en FFVII-rollspelsnisse. Materiapyromanen Brett. Försökte leka lite med ljuskällan, något som jag inte är helt hajj på än, så jag tar gärna emot kommentarer och kritik på vad som funkar och vad jag kan göra annorlunda nästa gång. ![]()

Hade lite tråkigt så jag lekte mer med stålstift och markers. Måste lära mig skraffrera snyggt nån gång... ![]()
EDIT: Btw, de lite smutsiga fläckarna på pappret är från pennorna. Fick varken med mig stiftpenna eller ljusbord, så det blir lite smetigt att sudda blyertsen. ![]()
Superfint Sara! Färgerna är fina (fastän scannern tydligen är crap) och jag har inget att kritisera, förutom böjligtvis fötterna. Allt ser jättevälgjort ut utom dem.
Tack!
Jo, du har nog rätt i fötterna. Har haft svårt för fötter och skor väldigt länge, så det har utvecklats ett ointresse när jag tecknar dom. Ska försöka plugga på lite mer tills nästa gång. ![]()
Fötter är förjävliga, så jag förstår dig. Men det blir synd på annars så fina bilder=)
En gammal och en ny skiss. Gamla först. ![]()

Skiss på Lubov som finns med sen innan i den här tråden. Gjorde den under nån rast på jobbet och kände att: "Ja! Där är hon ju!" Även om det är en ganska så obetydlig skiss känner jag att jag fångade hennes personlighet väldigt mycket i den. Och hennes mycket omdebatterade byststorlek. Så HÄR stora alltså. Inte mer.
Efter att ha kört Dissidia en del, och sen Squall-tatueringen Sami från Ohio gjorde, kände jag mig jäkligt pepp på att göra en bild på Squall igen. Han är min första och största kärlek vad gäller påhittade karaktärer. Nu är det faktiskt 10 år sedan FFVIII (som Squall är huvudperson i, fyi) släpptes och det var i och med då jag började teckna av karaktärer från spel, vilket ledde in mig på många av de vägar jag följer idag. Så han är en speciell kille för mig och det var kul att teckna honom igen efter alla år. ![]()

Ny bild. Gjord med lika delar vänster som höger hand. Tyvärr lider denna bilden av det klassiska "Trodde inte det skulle bli en seriös bild så därför skissade jag bara och planerade inget från början"-symptomet. Därför han är beskuren på ett sånt kasst ställe, att armarna bara hänger vid sidan, och bakgrunden ska vi väl inte tala om. Men just nu är jag glad om jag bara får ihop bilder överhuvudtaget. Känns som att jag har sjukt dåligt med tid för något annat än jobb nuförtiden. V_V;; Utvecklas får jag väl försöka göra nånstans på vägen.

Två nya bilder. Första gjordes på beställning av min syster, till hennes halvsyster som gifte sig i lördags. Gjord med stålstift och neo-piko pennor.
Nummer två är en skämtsam alla hjärtans dag-bild mellan två rollspelskaraktärer, idéen till bilden föreslagen av ägaren till den mer storvuxne mannen i bilden.

Håller på med den här "Free sketches"-grejen på DeviantArt just nu. Hittills har de här blivit gjorda. Karaktärerna tillhör i följande ordning de här personerna på kichisu, Linzzy, Djoseph, Spacegryphon, Gabbi och Lollo.