Ett forum för illustration, bildberättande och mycket mer
Du är inte inloggad.
Tänkte man kunde ta upp ämnet ergonomi här eftersom det ändå är en viktig del i ens arbetsliv.
Det finns ju mycket man ska tänka på. Jag tänkte att jag kan ju börja med några av de grejor jag snappat upp så kan ni fylla i fler tips. ![]()
Först ut är att överkanten av ens datorskärm ska vara i ögonhöjd och att man ska ha stöd för underarmarna. Sen brukar jag försöka stretcha en hel del emellanåt - något jag i alla fall började göra till vana efter att jag var nära på att få muskelinflammation. www.ryggochmuskelakuten.se kom bra till pass då.
En annan sak som är viktig men som jag själv har svårt att göra i mitt jobb är att göra pauser i datorarbetet. Tyvärr blir det inte så många turer ifrån datorn förutom för att scanna en bild då och då och eventuellt hämta papper...
Sen är det ju det här med musarm. Det tror jag att jag själv har rättså under kontroll - använder kortkommandon så mycket som möjligt - däremot funderar jag just nu på om jag håller på att få "tabletarm" eller nåt. Har en konstig värk och känner mig lite avdomnad i vänstra handen och armen, som jag bara använder pennan till ritplattan med. Överallt läser jag att ritplatta ska vara det mest ergonomiska sättet att jobba vid datorn med så jag undrar om det är någon mer som har samma problem eller om det är något annat jag gör som min arm inte gillar.
Ja, det var väl lite tips (förmodligen uppenbara sådana men kanske ändå värda att ta upp) och en efterfrågan till att börja med. Hoppas det finns intresse att skriva i den här tråden. Ergonomi är viktigt. ![]()