Deleter.se

Ett forum för illustration, bildberättande och mycket mer

Du är inte inloggad.

#1 2009-05-09 13:32:11

Elin J
Medlem
Från: Göteborg
Registrerad: 2009-05-04
Webbsida

Logotyper

Det är ju ett rätt vanligt frilansuppdrag - samtidigt som det är ett av de svåraste (och ett av de uppdragen man kan ta hutlöst betalt för) så en tråd kanske är i sin ordning för just detta prekära ämne.
Personligen tycker jag att det är assvårt men otroligt bra att jobba med, eftersom man måste effektivisera bilden såpass grovt- Inga onödiga detaljer och klart och tydligt samtidigt som det förklarar/komplementerar produkten.

Hur brukar ni gå till väga/tänka när ni gör logotyper?

"Jag gjorde en ytlig granskning av Orchidpussys förehavanden och fann att hon tydligen försökte hanka sig fram som misslyckad serietecknare."
/Artikel 19

#2 2009-05-11 09:09:07

Mats Hj
Administrator
Registrerad: 2008-09-02
Webbsida

Re: Logotyper

Jag har inte arbetat på några logotyp projekt än så länge men jag skulle vara extremt noggrann med att få reda på vad arbetsgivaren har för visioner för sitt företag/märke etc. Då kan man försöka förbereda logotypen för ett långt liv som stämmer överens med hans/hennes vision.

Sen kan jag tänka mig att det är bra att anpassa sitt pris på jobbet efter hur mycket exponering logotypen kommer att få. Kommer det vara ett företagsmärke som bara kommer synas vid entréen eller kommer det vara ett märke som syns på kläder, leksaker, bilar etc.  Det kan kanske vara en tankeställare? smile

Men vad man skulle kunna tänkas ta för ett sådan uppdrag är fortfarande okänt för min del eftersom jag har ingen riktig erfarenhet inom området.

#3 2009-05-11 22:32:44

Elin J
Medlem
Från: Göteborg
Registrerad: 2009-05-04
Webbsida

Du resonerar såklart mycket klokt, Mats. Särskilt på att anpassa priset till exponering och jag vill tillägga att rättigheter aldrig bör säljas billigt (vilket det rör sig om i logotypsfall)
Fick rådet angående prissättning på logotyper att "ta i så du skäms, plus lite till"smile

"Jag gjorde en ytlig granskning av Orchidpussys förehavanden och fann att hon tydligen försökte hanka sig fram som misslyckad serietecknare."
/Artikel 19

#4 2009-05-14 10:47:52

Mats Hj
Administrator
Registrerad: 2008-09-02
Webbsida

Hehe jag hade ett uppdrag ganska så nyligen med att göra en "custom designed" affisch åt en snubbe i Göteborg. han vill att storleken på den skulle vara 80x100cm så jag fick anpassa priset efter detta så passa att man började skämmas. Men som sagt de flesta tycker ju att vi ska jobba gratis så han backade ur när vi kom till att diskuttera priser.

#5 2009-10-02 15:05:16

Sara B
Administrator
Registrerad: 2008-09-23
Webbsida

Jag har hört/läst att när man gör logotyper så är ett vanligt pris runt 5000-6000 kr. Nån som tycker det låter riktigt och har en mer pålitlig källa än mitt "jag har hört/läst"? smile

Sidfot